Cool. Oavsett om det är en cool kille, coola solglasögon eller en cool film – attributet "cool", som fram till början av 90-talet fortfarande var den definitiva identifieraren för rebelliskt ungdomskultur, påträffas nu globalt och i alla samhällsklasser i en nästan inflationär sätt.
Vikt | 1,80 kg |
---|
Storlek | 24 × 2,80 × 30 cm |
---|
Binding | Inbunden |
---|
Sidor | 534 |
---|
Språk | English |
---|
ISBN | 9783961714698 |
---|
Adjektivet "cool" betraktas nu som en vag omskrivning av något positivt avslappnat, och är särskilt förtjust i att erbjuda sig till oss med en aura av självsäker modernitet och stilistiskt självförtroende. Tyvärr menar den som säger "cool" idag ofta bara ett modeord, representativt för vem eller vad som för närvarande är hippt och vad som inte är det. Allt som på något sätt är hippt, trendigt eller 'in' kallas 'coolt'. Allt ska, och alla vill, vara coolt.
Å ena sidan är ’coolness’ ett tomt modeord, å andra sidan är det en självsäker, senmodern individuell attityd och beteendestrategi med rebelliska rötter mot en vriden och orättvis värld.