Doftmarknadsföring

Doftmarknadsföring

DOFTMARKNADSFÖRING / MAKTEN BAKOM DOFTSINNET

Varför fungerar doft så bra? Det är rent vetenskapligt

Användning av doft förbättrar miljöerna och förbättrar humör, vilket gör att dina kunder mår bättre. Den här effekten har uppreprepade gånger bevisats rent vetenskapligt. Det här är anledningen till att doftmarknadsföring är så effektiv.

Stark, känslig och flyger alltid under radarn, lukt är sinnenas Superman. Du kanske tror att du förstår världen främst genom syn eller ljud, men ditt luktsinne är den enda sinne som kommer fullt utvecklad redan vid födseln. Det är den enda sinnet som är direkt kopplad till områden i din hjärna som behandlar känslor och minne.  Hotellgäster kommer ihåg vad de luktar två gånger längre och mer levande än vad de ser eller hör.  Doftminnen är långlivade och djupt rotat. För varumärken är detta ett kraftfullt verktyg för att bygga emotionell lojalitet.

Kontor, butiker, Hotell, Mäklare, Spa och många andra aktörer i hård konkurrerande branscher världen över använder doftmarknadsföring som en självklar del i sin verksamhet då det är ett sådant kraftfullt verktyg för att differentiera sig och fortsätta kampen om nöjdare kunder som ska välja just dem, och återkomma.

FÖRSTA INTRYCK.

MÖTEN.

MINNEN.

MILJÖER

UPPLEVELSE.

ATMOSFÄR

Skapa en starkare upplevelse och kundlojalitet med Aroma Diffuser 

Att doft sätta sitt kontor, butik, hotel, SPA har bevisligen stor effekt på både personal, besökare som kunder.

För att förstå fördelarna och hur viktiga dofter är tillsammans med behaglig inomhusluft kan vi börja med det faktum att av våra fem sinnen är luktsinnet det starkaste sinnet och även det mest minnesutlösande. Visste du att 75 % av de känslor vi upplever dagligen påverkas av doft? Detta är en viktig del som kan glömmas bort när man planerar för helhets intrycket. Doftmarknadsföring.

Differentiering

I en tid där aktörer upplever att konkurrensen blir allt hårdare blir det än mer viktigt att differentiera sig, utmärka sig och skapa trivselkänslan för att få kunderna/besökarna att både stanna längre och framförallt återkomma. Du investerar pengar i inredningen, I kompetensen av er personal men hur upplevs ert första intryck och hur bevaras minnet och upplevelsen, Via doftmarknadsföring investerar du i associationer till ditt varumärke och varumärkeskännedom.

Positiv Miljö

Med andra ord, skapa en miljö som blir ihåg kommen, som bidrar till possitiv upplevelse och ett gott minne uppstår.  Därav återkommande kunder och /eller nöjdare personal.

VAD SÄGER STUDIERNA OM DOFTSÄTTNING?

Så här säger Dr Anja Stöhr vid University of Paderborn:

”Systematisk doftmarknadsföring har en positiv effekt på varje psykografisk nivå och är ett lämpligt sätt att nå en omsättningsökning under längre perspektiv.”

  • 47 % av kunder upplevde att sortimentet och butiken i sig blivit mer intressant.
  • Personalen visade sig vara 39-59% mer kompetenta och vänliga.
  • 27 % upplevde butiken mer ren och fräsch.
  • Koncentration hos kunderna ökade med 18 %
  • Vistelsetiden i lokalerna ökade med 14 %

Hur spelar luktsinne in i gäst nöjdheten hos hotel?

Det finns en anledning att trenden med att doft sätta miljöer bara ökar inom gästbranschen och givet alla liknande branscher.

Enligt Forbes har Mandarin Orientals varumärkesspecialister sagt att "hotellets gäster kommer ihåg vad de luktar två gånger längre och mer levande än vad de ser eller hör."

Sense of Smell Institute uppmanar att efter ett år kan människans näsa återkalla dofter med 65 Procent noggrannhet. I jämförelse, efter tre månader, finns det bara en 50 procent noggrannhet av bilder.

Plus, 75 procent av de känslor vi genererar dagligen påverkas av lukt. Med detta sagt kan man tydligt se att  doft marknadsföring är en  investering som verkligen lönar sig.

Doft och ökad prestation.

Luktsinnet, vårt äldsta sinne, är starkt kopplat till grundläggande funktioner som minne och känsla. Luktnerven kopplar direkt både till den hjärnstruktur som kallas amygdala, och som är ett centrum för känslor, och till hippocampus där nya minnen lagras. Faktum är att det bara är två kopplingssteg, mellan luktnerven och amygdala. Impulserna från de andra sinnena tar däremot långa omvägar i hjärnan innan de kommer till amygdala.

Forskare har dragit slutsats att genom att omges av en doft samtidigt som du ska ta in ny information, som i ett konferens rum, i skolan har du enklare att minnas det du lär dig. Doften knyts samman med nya informationen eftersom luktsinnet är vårt starkaste sinne. 

Doft och försäljning

När du går in i en butik i USA kanske du inte inser att det finns bokstavligen något i luften som redan försöker övertyga dig om att köpa något. Den osynliga kraften är något så enkelt som doft. 

När du ser en produkt är det lätt att glömma det. Men när du luktar något, är det för alltid," Hänvisar en artikel i CNN. "Lukten går direkt till den känslomässiga delen av vår hjärna." Eftersom luktsinnet agerar på undermedveten nivå ökar chanserna för spontanköp när du kopplar på en positiv känsla. 

Passar doftmarknadsföring endast de största företagen?

Tvärtom, Doftmarknadsföring passar alla företag.

Varför? Det är enkelt. Luktsinnet är en av det starkaste och mest kraffulla triggarna av känslo minnet och här du differenserar er och skapar en positiv upplevelse.

Inte så konstigt att ämnet doftmarknadsföring eller Scent Branding fyller tidningar som Forbes, USA Today, Times etc. Se några här.

DOFTMARKNADSFÖRING- DOFTEN AV SUCCESS

Vår affärsidé är att erbjuda ett sortiment av kvalitativa doftprodukter  som förhöjer den totala upplevelsen och kund nöjdheten hos företag via Sthlm Fragrance Supplier Aroma Diffuser.

Vår vision är att vara det självklara valet för varje företag, Hotell, Spa & relax, Butik… alla som positivt vill  engagera och optimera kundernas upplevelse av besöken eller mötet.

Vill man fånga kunden på den emotionella nivån och påminna kunden om varumärket genom det starkaste sinnet, börja då med att implementera dofter i ditt varumärke, hem, företag.

Till vem passar detta?  

Det finns ingen bransch som doftmarknadsföring inte passar in då vi alla försöker nå våra kunder via marknadsföring främst genom syn och hörsel men luktsinnet är det sinne som är direkt kopplat till den del av vår hjärna är också ansvarig för minne och känslor så är det förvånande hur underutnyttjad denna del är mot kunder och besökare.

Hotell:

Erbjud dina kunder en känsla av exklusivitet och få de att känna igen varumärket eller få dem att känna känslan av home away from home med en ljuvlig sofistikerad doft.

Till receptionen eller till varje rum för att förhöja känslan av trivselfaktorn. När hotell gör det rätt, blir gästerna ofta förälskade med hela upplevelsen - hur doften fungerar med designen, servicestilen, destinationen. Under åren efter besöket kan doften framkalla starka känslomässiga minnen av upplevelsen.

Aroma Diffuser kan med fördel sättas på några minuter innan incheckning och låta stå och sprida en behaglig frisk luft och doft i rummen eller receptionen. Den har automatisk avstängning när vattnet dunstat bort så man behöver aldrig oroa sig över något. Den friska doften dröjer sig kvar lång stund efter avstängning.

Spa/Relax

Aroma Diffuser har många användnings områden. För skönhet håller den din hud mjuk, hälsosam och återfuktad. Perfekt I en relax avdelning eller Spa för att förhöja känslan av exklusivitet, avkoppling och välmående.

Parfymolja Lavendel -No 2 passar perfekt till dessa stunder då Lavendel är en erkänt lugnande doft och hjälper mot bland annat mot stress, oro, sömnproblem, huvudvärk och nedstämdhet. En av våra främsta favoritdofter utan tvekan med många possitiva egenskaper.

Inredare

Vi samarbetar med många inredare och butiker idag. Inredare arbetar efter tydliga processer med tydliga funktioner till varje rum och den återkommande frågan är- Vilken känsla vill kunden ha förmedla med rummet? Doft har fått en tydligare plats i samanhangen berättar inredare. Numera tänker många på hur dofter kan hjälpa att skapa en personlig stämning och atmosfär. Ett element av design, som färgerna på väggen eller möblerna är doft ett sätt att kommunicera vem man är. Aroma Diffuser tillför frisk luft, doft och höjjer stämningen med sina många funktioner. Inte nog med att den är rent estetiskt tilltalande , man inreder med kundens specifika önskemål på doft.  Rummets ögonfångare och det första man kännar av när man kliver in i rummet är den ljuvliga doften och klara luften.

Kontoret - Skapa en positiv arbetsmiljö

Spridning av en exklusiv/ upp piggande eller lugnande doft på kontoret differenserar företag från sina övriga konkurrenter och förstärker varumärket . Att erbjuda sina kunder, anställda och gäster en  perfekt atmosfär ger bevisat stor effekt

 Torr luft inomhus kan orsaka irritationer både på vintern när värmen är påslagen och man inte har möjlighet att vädra som på sommaren när fönsterna står öppna men avgaser kommer in. Det kan orsaka både huvudvärk och en känsla av stress. Med Aroma Diffuser fuktas luften man andas in och att genom att addera några droppar parfymolja i vattentanken bidrar Aroma Diffuser till en trivsam miljö för både personal som för besökaren. Utan oro för att använda ljus som glöms bort. Sthlm Fragrance supplier parfymolja Citrongräs -no 3 ökar koncentrationen, ger en positiv energi och kan hjälpa att dölja dålig lukt som från kök eller avgaser. En frisk fläkt på kontoret helt enkelt.

Mäklare- Homestyling

Att sälja eller köpa en lägenhet eller hus är en av de största affärer många gör, på många sätt. Marknaden är tuff så vad gör man för att differensiera sig och skapa det perfekta First Impression? 

Rensa, alltid ha fräscha blommor men har ni tänkt på att man som köpare vill kunna visualisera boendet som sitt eget. En vit canvastavla. Eftersom luktsinnet går direkt till den del av hjärnan som behandlar känslor och minnen så är det tacksamt om man inte känner av boendets speciella doft utan att även det får vara fritt för fantasin. och att det första man möts av är en frisk inomhusluft med en subtil doft av rent och fräscht. Doftminet är även vårt starkaste minne så när köparen ska göra sitt beslut är det önskvärt att du även kom åt det undermedvetna. Forskning visar att en genom en god doft upplevs miljön renare. Doften Citrongräs eleminierar dofter som kryddor i köket, rök, eller en instängd walk In. Addera Aroma Diffuser i homestylingen och låt den stå på en h innan visning och under visning så skapar Aroma Diffuser ett ljuvligt friskt första intryck och en unik inrednings detalj som står ut.

Intresserad?

Vi träffas gärna på ett möte för att gå igenom hur vi kan hjälpa er med er doftsättning via Aroma Diffuser. Söker ni en speciell doft så hjälper vi er att ta fram den via våra fantastiska leverantörer av parfym, doftolja och erbjuder ett urval av dofter som kan bli just er signatur doft.

Kontakta oss för att höra mer om Aroma Diffuser och våra doftoljor.

DEN PERFEKTA ATMOSFÄREN, DEFINIERAD AV DOFT. 

Varför fungerar doft så bra?

Det är rent vetenskapligt

Användning av doft förbättrar miljöerna och förbättrar humör, vilket gör att dina kunder mår bättre. Den här effekten har upprepprepade gånger bevisats vetenskapligt. Det här är anledningen till att doftmarknadsföring är så effektiv.

1. En automatisk respons. 

Luktsinnehållet är den enda känslan vi inte kan stänga av. Näsan är direkt kopplad till den del av hjärnan som styr känslor - det limbiska systemet. Doftmarknadsföring gör att du kan koppla ihop doften du använder direkt till ditt företag. Det är effektivt marknadsföring.

Framkalla ett känslomässigt band till ditt varumärke. 

2. Dofter framkallar känslor

Dofter framkallar känslomässiga band - helt automatiskt. Dessa band till ert företag är summan av erfarenheter och minnen kunden upplevde och direkt kopplade till ert företag. Genom att arbeta med dofter förbättras och förstärks dessa band genom att bli positivt ihågkommen. 

Gav ni er kund en fantastisk upplevelse vid besöket hos er? Er företags doft kommer att vara kopplat till kundens erfarenhet - påminna hen om upplevelsen kunden  skapade spenderade på ert företag. 

En positiv upplevelse

3. Doft- den okända influencern

En god doft gör vilken miljö som helst bättre. Dina kunder behöver inte ens märka av doften för att effekten ska äga rum. De kommer att må bättre, stanna längre och influeras att genomföra ett köp enklare. Kunderna är bokstavligen i "ja-läget". Det är inte ett knep. Det visar bara att du uppskattar din kundupplevelse och är villig att förbättra den.

Permanent kontakt

4. Folk glömmer aldrig en doft

Visste du att dofter är omöjliga att glömma? Prova och kom ihåg en bra semester. Förmodligen kommer du att associera en viss doft med den. Och kommer du ihåg parfymen av din första sanna kärlek?

Det är så som dina kunder kommer att komma ihåg ditt företags doft. Så se till att upplevelsen är trevlig eller unik. Doftmarknadsföring kommer att hålla dig i kundernas och besökarens minne för alltid. 

Doftmarknadsföringens många applikationer

Förbättra din företags image

Besökare uppskattar ditt företag bättre om det luktar bra. Det utstrålar bokstavligen kvalitet - vilket är vetenskapligt bevisat. Använd därför luktsinnets kraft och förbättra din företagsbild direkt. Många internationella kommersiella kedjor använder doftmarknadsföring för att behålla en stabil, global bild.

Trigga dina kunder

Doftmarknadsföring aktiverar människor, och smarta företagare använder den kunskapen för att stimulera sina kunder och andra besökare. Lugnande dofter som vanilj kommer att få dem att slappna av, och färska dofter som citrus kommer att boosta energin, öka koncentrationen. Och varma, komplexa dofter förbättrar dina besökares humör och får dem att stanna kvar lite längre. Det är trevligt här.

Plus, 75 procent av de känslor vi genererar dagligen påverkas av lukt. Med detta sagt kan man tydligt se att  doft marknadsföring är en investering som verkligen lönar sig.

Differentiering

I en tid där aktörer upplever att konkurrensen blir allt hårdare blir det än mer viktigt att differentiera sig, utmärka sig och skapa trivselkänslan för att få kunderna/besökarna att både stanna längre och framförallt återkomma. Du investerar pengar i inredningen, I kompetensen av er personal men hur upplevs ert första intryck och hur bevaras minnet och upplevelsen, Via doftmarknadsföring investerar du i associationer till ditt varumärke och varumärkeskännedom.

Neutralisera dåliga dofter

Obehagliga dofter kan i hög grad påverka människors uppskattning ovh uppfattning av en plats. Tyvärr är det ganska vanligt att uppleva dessa i äldre affärslokaler eller platser där många människor kommer ihop. Genom att använda rätt doftmarknadsföring med Aroma Diffuser som både ger frisk luft och doft kan vi ersätta de mindre behagliga dofterna med trevliga dofter. Dina kunder kommer tacka er för det.

Scentscaping

Scentscaping, ett nytt ord för oss i Sverige men vanligt använt i USA. 

Scentscaping innebär att du har olika dofter i olika rum. Det är rekommenderat att du väljer dofter som triggar humör och känslor. Ditt hem, ditt företag har olika dofter för olika syften. 

Avkopplande i sovrummet, lyxigare doft i vardagsrummet, välkomnande i hallen och något fräsch citrusaktigt i köket (som dessutom eliminerar starka dofter som kryddor, matos mm.)

Kan detta låta självklart, javisst! Men använder vi detta hemliga vapen för att lyfta fram en särsklld atmosfär eller önskat humör eller sinnesinställning och kunna påverka minnet av mötet?

Till vem passar detta?  

För företag, allt från stora bolag till butiker, salonger är detta ett lika kraftfullt verktyg. De adderar en doft  som ska möta kunderna, first impression. En doft där beslut ska tas och kanske en för personalens välbefinnande som ger ökad koncentration och agerar uppiggande.

Till skillnad från våra andra sinnen tolkas inte doft utan går direkt till hjärnan som framkallar minnen och associationer så man kan med enkla medel få besökare, kunder personal i rätt sinnesstämning. Eftersom luktminnet faktiskt är vårt starkaste minne har forskning påvisat att du har en grupp som ska ta in mycket information och samtidigt utsätts för en trevlig doft kommer de minnas mer av informationen under detta tillfälle. Vi har alla varit med om att en särskild doft på ett ögonblick kunnat förflytta oss genom tid och rum till en särskilld plats och där och då kunnat minnas precis allt. 

Visst är det inressant att vi inte arbetar mer med detta i alla miljöer. En specifik doft för att förstärka en specifik plats eller önskad inställning när vi vet hur påverkade vi blir av doft. 

Aroma Diffuser med serie av doftoljor:

Aroma Diffuser låter dig enkelt ta del av denna trend då du kan variera dofter i olika rum och syften och vår serie av parfymoljor är nogrannt utvalda för att täcka upp varje miljö. Både för hem som inom doftmarknadsföring.

Intresserad?

Vi träffas gärna på ett möte för att gå igenom hur vi kan hjälpa er med er doftsättning via Aroma Diffuser. Söker ni en speciell doft så hjälper vi er att ta fram den via våra fantastiska leverantörer av parfym, doftolja och erbjuder ett urval av dofter som kan bli just er signatur doft.

Kontakta oss för att höra mer om Aroma Diffuser och våra doftoljor.

Tab 4 Content

 

 

Copyright © 2017 | Sthlm Fragrance Supplier AB | Org.nummer: 559106-3978 | Vanadisvägen 23, 113 46 Stockholm

Produkten har blivit tillagd i varukorgen

Gå till kassanFortsätt handla
Mina sidor

Moms visas: